Beste Gerrit
Ik zou deze vragen stellen aan de elektriciteitsmaatschappij waarbij je stroom afneemt en de windmolen pas aanschaffen als ze bevestigd hebben dat je de windmolen mag aansluiten en als ze voor de geleverde energie een redelijke prijs teruggeven.
Ik heb bij mijn normale aansluiting een zekeringkast met drie stoppen en dus drie groepen en dit zullen wel de drie fasen zijn. Ik heb later een aparte 3-fasen aansluiting laten aanleggen en die heeft zijn eigen zekeringkast met drie stoppen. Beide zekeringkasten zitten op één kWh-meter en deze kWh-meter moet dus in staat zijn om elke fase te meten en daar toch één meetschijf op te laten draaien zodat je een totaal krijgt van wat er door elke fase gegaan is.
Als je maar op één fase teruglevert, dan zou dat goed moeten gaan zolang je op die fase minder levert dan je op alle drie de fasen afneemt. Als je meer levert dan zou de kWh-meter achteruit moeten gaan draaien maar ik meen dat moderne kWh-meters voorzien zijn van een eenrichtingskoppeling die voorkomt dat dat kan. In dit geval heb je een aparte kWh-meter nodig voor de geleverde stroom en een aparte kWh-meter voor de afgenomen stroom of je moet accepteren dat je voor netto geleverde energie niets teugkrijgt.
Als een 5 kW molen zijn maximum vermogen levert bij 230 V dan heb je dus een stroom van 21.7 A. Dit is nogal wat en een elektriciteitsmaatschappij zal het niet fijn vinden als je dat aan één fase levert omdat dat netonbalans geeft. Ik verwacht daarom dat ze je alleen toestaan om op één fase te leveren als je maximum stroom onder een bepaalde waarde blijft en het zou jammer zijn als je al een molen gekocht hebt die daar bovenuit kan komen. Een 3-faseninverter zal aanzienlijk duurder zijn dan een 1-faseninverter, als je er al aan kunt komen.
Een ander punt is de de verrekening. Er zijn maatschappijen waarbij je tot 3000 kWh per jaar mag terugleveren en dan dezelfde prijs voor je geleverde stroom terug krijgt als je voor afgenomen stroom moet betalen. Echter, als je meer dan 3000 kWh per jaar levert dan krijg je opeens veel minder terug. 3000 kWh per jaar komt neer op een gemiddeld vermogen van 3000 / 8760 = 0.342 kW. Hoeveel er nu gemiddeld uit een 5 kW molen komt hangt sterk af van het windregime maar voor een goed windregime moet je gemiddeld toch wel 1 kW op kunnen wekken waarmee je al ongeveer een factor drie hoger zit dan de grens. Je zult dan dus voor de geleverde energie minder terug ontvangen dan voor de afgenomen energie. Hoeveel minder, dat hangt van de maatschappij af.