Een voordeel van een PM-generator is dat er geen veldvermogen nodig is. Het rendement is daardoor bij lage vermogens aanzienlijk hoger dan een veldbekrachtigde generator. Mijn windmolens hebben geen mechanische rem op de generator as maar het opgewekte vermogen wordt begrensd doordat de rotor boven een bepaalde windsnelheid geleidelijk uit de wind draait.
Er zijn een aantal manieren om een VAWT die op lift werkt zelfstartend te maken.
Het oudste systeem is dat van de panemoon dat al voor Christus door de Chinezen gebruikt werd. Hierbij draaien er een aantal zeilen rond die op zich ook weer kunnen draaien om een as maar waarvan de stand door een touw begrensd wordt. Dit lijkt erg op het grootzeil van een zeilboot. Het nadeel is alleen dat het zeil op een gegeven moment gijpt en dan in één beweging van de ene naar de andere uiterste stand draait wat grote stootkrachten geeft. Hier zou ik niet aan beginnen.
Een Darrieus rotor kan zelfstartend gemaakt worden als elk blad een pendelende beweging maakt die door een excentriek gestuurd kan worden. Het nadeel is wel dat de molen dan op de wind gericht moet worden. Een vergelijkbaar systeem wordt op sleepboten gebruikt om in elke richting te kunnen varen en wordt dan een Voith Schneider genoemd. Een erg leuke simulatie van een Voith Schneider is te vinden op: www.voithturbo.de/545950.htm
Er bestaat ook een systeem waarbij het blad een halve omwenteling draait als de rotor een hele omwenteling draait. Het blad dat met de wind mee gaat staat dan haaks op de wind. Het blad dat tegen de wind in gaat staat in de richting van de wind en heeft daardoor bijna geen weerstand. De eerste molen die ik ooit meer dan 40 jaar geleden gebouwd heb werkte volgens dit principe. Het prototype heeft een paar jaar op het dak van De Kleine Aarde in Boxtel gestaan. Er staat een foto van in Het Windwerkboek van Chris Westra op blz 210. Ongeveer twee jaar geleden heb ik dit systeem nog een keer beschreven in rapport KD 417. De titel is: The rotating blade, vertical axis wind turbine. Het is geen openbaar rapport maar als dit het is waar je mee bezig bent, dan wil ik je wel een kopie sturen.
Als hij onbelast draait dan blijken de bladen precies evenwijdig aan het blad aangestroomd te worden. Als hij iets afgeremd wordt dan ontstaat er een kleine instelhoek waardoor het blad bijna overal op lift werkt. Daardoor zou een dergelijke rotor een Cp moeten kunnen hebben die vergelijkbaar is met een HAWT. Het nadeel is echter dat er een tamelijk complexe constructie nodig is om de bladen aan te drijven en dat de rotor in de wind gericht moet worden.
Ik heb nog een prototype van een nieuwe kleine PM-generator liggen die je tegen minder dan de kostprijs kunt overnemen. Hij is gemaakt van een kortsluitankermotor bouwgrootte 90 (met een as van 20 mm en een konisch aseinde). De prijs is 250 Euro. Deze generator is niet doorgemeten maar ik heb wel metingen van een generator met eenzelfde bouwgrootte maar met een verlengd anker. Of deze generator bruikbaar is zul je zelf moeten uitzoeken.