Lectori Salutem.
Het was in 1986 dat ik op de Vinkenveenseplassen een motorboot tegen kwam met een axiaal molentje op een buis van 1 m gemonteerd op het achterdek..
Het, leek op een schoepen ventilatie roter met een doorsnede van 150 mm rond en plm. 350 mm. hoog, daaronder zat een generator van ongeveer 30 mm dik (uiteraar rond 14 -15 cm)
Ik vroeg destijds die man wat het was (u raad het misschien al) en zei “een accu druppelaar” dat ding draaid bij elk suggie wind dag en nacht en hij had nooit leege accu's. Het was in Engeland gebouwd, en een paar jaar later weer uit de handel.
Ik heb er jaren naar uit gekeken of ik het elders kon vinden (ben zelfs naar een ventilatoren fabriek in Hilvarenbeek geweest (1987) of ze zo iets inelkaar konden vlansen en hadden er wel zin in, mits ik een ronde platte generator wist te krijgen en zij die axiale ventilatie-roter wel op de as wilde bouwen. Maar ging niet door door pers. omstandigheden.
Lang verhaal kort; mijn bootje verkocht en nu (2011) een bootje van mijn kinderen gekregen en ik driftig uit het geheugen puttend en afvraag; er moet toch ergens zo een ding nog in de handel zijn ?
Wie kent dit type en/of kan je dat zelf bouwen met bestaande compenenten. ?
Heb verder geen verstand van electro techniek om zo iets te kunnen berekkenen
Hoop iets te mogen vernemen.
Mvg. R