Hallo,
Ik ben profesioneel bezig met windmolenbouw.
Op het eerste zicht heb ik volgende bedenkingen:
Met 40 meter masthoogte en rotordiamete 35 meter heb je een generator van ruim 160kw nodig.
Voor een 40 kw adviseer ik een mast van 25 meter met rotordiameter 18 meter. Een rotordiameter van 35 meter met een generator van 40 kw zal te weinig stroom leveren bij lage windsnelheid, en bij hoge windsnelheid moeilijk onder controle te houden zijn.
Aangaande de generator: ik zou geen dc motor adviseren omdat deze koolborstels heeft die slijtage gevoelig zijn. Dc motoren kunnen doorgaans ook moeilijker hun warmte kwijt, wat het rendement ten nadele komt.
Assyncrone generatoren worden doorgaans niet gebruikt bij windmolens onder 50kw omdat deze een versnellingskast nodig hebben die veel vermogen opneemt. Ik denk dat een PMG generator het beste alternatief is. Deze zijn in de handel verkrijgbaar en zijn doorgaans 30 jaar onderhoudsvrij.
Denk zeker goed na over de beveiliging en het remsysteem! Gebruik zeker een rem die 3 keer het generatorvermogen kan opnemen. Zorg ook voor een goede koeling van de rem. Alle energie die een rem opneemt word omgezet in warmte!
Aangaande belasting: de norm die gehanteerd word is 25 kg/ m2 rotoroppervlak. Bij een rotor dia 18 meter is dit 6358,5 kg.
Pascal Van Vlaenderen