Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

DIY PMG Generator goedkoop en gemakkelijk te maken!

  • Brian

    Hallo mijn naam is Brian,

    Ik ben lang op zoek geweest naar een degelijke generator voor mijn V.A.W.T.

    Heb heel lang gezocht op het internet en eigenlijk niks goeds tegen gekomen.

    Ik ben daarom zelf generatoren gaan maken en deze werken prima!

    Ik heb een dvd gemaakt waarin precies wordt uitgelegd hoe deze P.M.G. Generatoren te maken zijn.

    Ook heb ik een site in het leven geroepen www.energy-creator.com

    Op de site staan ook youtube filmpjes waarin deze generatoren worden getest.

    Ik hoop iedereen hier mee van dienst te kunnen zijn.

    Vriendelijke groeten,

    Brian.

    www.energy-creator.com

  • Adriaan Kragten

    Beste Brian

    Ik ben het met je eens dat het lastig is om aan een goede generator voor een kleine windmolen te komen. Ik heb jouw filmpjes bekeken maar ik twijfel er aan of de generatoren die jij ontwikkeld hebt nu het ei van Columbus zijn als ik zie hoe hard ze moeten draaien. Er is juist behoefte aan generatoren die direct drive gebruikt kunnen worden, dus zonder versnellende overbrenging. Om te kunnen beoordelen of een bepaalde generator matched met een bepaalde windmolenrotor moet je niet alleen het elektrisch geleverde vermogen maar ook het mechanisch toegevoerde vermogen meten voor een bepaalde belasting. Dit laatste is lastig want hiervoor heb je een koppelmeetbank nodig.

    Ik heb zelf een groot aantal PM-generatoren ontwikkeld, gebouwd en doorgemeten waarbij ik uitga van standaard kortsluitankermotoren. Hoe ik dit doe staat in mijn rapport KD 341 dat gratis te downloaden is van: http://www.bidnetwork.org/person-42169-en.html. Ik heb bijna al mijn generatoren doorgemeten op een koppelmeetbank van de TU-Eindhoven. Alle meetrapporten van de generatoren die ik doorgemeten heb, zijn openbaar (maar niet gratis).

    Momenteel worden er PM-generatoren voor kleine windmolens aangeboden door o. a. het Chinese bedrijf Effsun. Over de 2 KE en de 600 W generatoren van Effsun wordt momenteel een discussie gevoerd op het forum van de organisatie Windynation. Daar blijkt dat de generatoren veel minder leveren dan volgens de P-n kromme die de fabrikant opgeeft. Volgens mij komt dit omdat de fabrikant helemaal verkeerd meet. Hij meet eerst de open spanning voor een bepaald toerental en dan de kortsluitstroom voor dat toerental. Het vermenigvuldigt dan de open spanning met de kortsluitstroom en zegt dat dat het vermogen is. Daar klopt natuurlijk niets van want voor beide meetcondities is het extern geleverde vermogen nul. De rekenmethode geeft wel een extreem hoog vermogen en dat is goed voor de verkoop. Alleen zij de klanten achteraf erg ontevreden omdat het werkelijke electrische vermogen minder dan de helft is van het opgegeven vermogen.

    Toch zouden deze generatoren een bepaalde toepassing kunnen hebben als ze goed zouden worden doorgemeten. Daarvoor moet je de spanning constant houden op de gemiddelde laadspanning van de accu die je wil gebruiken, dus bijvoorbeeld 26 V, en dan de stroom meten. Het product van beiden geeft dan het geleverde electrische vermogen. Gelijktijdig moet je het koppel en het toerental meten en daaruit is het benodigd mechanische vermogen te bepalen en ook het rendement. De matching is goed als de mechanische P-n kromme van de generator zo dicht bij de optimale derdemachtskromme van de rotor ligt. Het probleem van matching wordt uitgebreid beschreven in mijn rapport KD 35.

  • Brian

    Beste Aderiaan

    Bedankt voor je reactie

    Ik vind het een eer dat er iemand met veel technische kennis op dit gebied grondig naar mijn generatoren kijkt en mijn idee niet gelijk van tafel veegt.

    Ik zeg ook niet dat mijn generatoren het ei van Columbus zijn maar ze werken prima, ik kan met gemak mijn accu’s er mee opladen en die stroom weer omvormen naar 230v

    Over mijn generatororen die ik maak, ja de ene moet wat harder draaien dan de andere.

    Dit komt omdat ik de generatoren voor de film heb gemaakt en het belangrijkst vond om de werking van de generatoren uit te leggen en de verschillen te laten zien.

    In het filmpje “diy generator” laat ik de generator heel hard draaien en geeft hij 320v dan zou je inderdaad een overbrenging moeten hebben, maar 320v heb je helemaal niet nodig om je accu’s op te laden, ik heb aan 24v genoeg en dan draait ie echt heel langzaam.

    Dit heb ik laten zien in de film voor de mensen die volts belangrijk vinden, zelf vind ik ampères veel belangrijker.

    Aan het eind van de film “diy generator” heb ik een flinke load aan de generator en dan voel je dat je de elektronen flink tegenwerken door de load, alsof je de elektronen door het koperdraad heen moet duwen.

    De boormachine heeft moeite met rond draaien ( generator draait heel langzaam).

    Ook gebruik ik de regel voor het wikkelen van de generatoren: Hoe langer de wikkeling hoe hoger het voltage maar hoe dikker de draad van de wikkeling hoe hoger de ampères.

    Je zou makkelijk een generator kunnen maken die goed presteert bij een laag toerental.

    Ik ga binnenkort wat grotere generatoren maken en dan weer wat filmpjes maken van de generatoren als ik ze ga testen.

    Het zou fijn zijn als u wat tips voor me heeft hoe ik ze goed kan testen?

    Of wat u graag zou willen zien om een beter oordeel te krijgen over mijn generatoren.

    Ik ben geen Electronic Zen master maar een autodidact doe het zelver, en ik leer nog steeds ;)

    P’s u heeft helemaal gelijk wat betreft de Chinese generatoren, de vermogens die ze opgeven kloppen voor geen meter.

    En het ergste vind ik nog dat dit gewoon omgebouwde tractie motoren zijn (motoren voor lopende banden) met een afgedraaide rotor en daar magneten op geplakt!

    Die generatoren krijg je al amper rond gedraaid zonder een load met al dat ijzer!

    Mijn generatoren bevatten geen metaal en ondervinden die weerstand ook niet.

    Vriendelijke groeten,

    Brian

    www.energy-creator.com

  • Adriaan Kragten

    Beste Brian

    Ik heb niet echt grondig naar jouw generatoren gekeken; ik heb alleen de filmpjes afgespeeld en mijn reactie is gebaseerd op wat ik daar zag. Je zegt op de filmpjes niets over de constructie van de generator. Je zegt nu dat er geen ijzer in jouw generatoren zit maar ik denk dat je bedoelt dat er geen ijzer in de spoelen zit. Er zal vast wel ijzer in het anker zitten. Een spoel waar geen ijzer in zit heeft als voordeel dat er geen ijzerverliezen zijn als er geen stroom afgenomen wordt en dat de generator daardoor nagenoeg geen kleefkoppel zal hebben. Het nadeel is echter dat de luchtspleet erg groot is waardoor het veld door de spoel veel kleiner is dan een spoel waar wel ijzer in zit. Dit geeft een lagere spanning en daardoor heb je meer windingen nodig om bij een bepaald toerental een bepaalde spanning te leveren. Generatoren zonder ijzer in de spoel worden daardoor voor een bepaald koppenniveau groter en zwaarder. Maar het kan allebei en als je het goed doet dan kan een generator waar wel ijzer in de spoelen zit toch een laag kleefkoppel hebben. Als je het verkeerd doet, en dat gebeurt vaak, dan kan de rimpel op het kleefkoppel wel vijf keer zo hoog zijn dan de gemiddelde waarde. Ik heb dit zelf gemeten aan kleine PM-gelijkstroommotoren.

    Het goed doormeten van een PM-generator is niet zo gemakkelijk. Het grootste probleem is het meten van het koppel. Het toerental is eenvoudig te meten met een laser gestuurde toerenteller die je voor een paar honderd euro al kunt kopen. Stroom en spanning kun je meten met standaard digitale meters als de stroom onder de 10 A ligt. Voor grotere stromen kun je draaistroommeters of weekijzermeters gebruiken. Het meten van het koppel kan op drie manieren.

    1) De eenvoudigste manier is om de generator aan zijn eigen as op te hangen maar dit kan alleen met kleine lichte generatoren die een relatief dikke as hebben. Je maakt een reactiehefboom aan het generator huis. Je hebt dan een nauwkeurige weegschaal nodig waar je een gewicht op legt zodat je de maximum schaaluitslag krijgt. Je verbindt dan het einde van de hefboom met een touwtje met het gewicht. Door het koppel neemt de uitslag van de weegschaal af. De afname van de uitslag is een maat voor het koppel voor een bepaalde lengte van de hefboom. Ik heb zelf op deze manier een aantal kleine PM-motoren thuis doorgemeten. Deze meetmethode is behoorlijk nauwkeurig als je een nauwkeurige weegschaal hebt.

    2) Op de TU-Eindhoven (en waarschijnlijk ook op andere universiteiten of hogescholen) hebben ze meetopstellingen waarmee het reactiekoppel van de aandrijfmotor gemeten kan worden. De aandrijfmotor is pendulend opgehangen en een aan het motorhuis verbonden hefboom is verbonden met een weegschaal. Bij één opstelling van de TU-Eindhoven is het motorhuis gelagerd in luchtlagers die absoluut wrijvingsloos zijn en daardoor zijn ook lage koppels nog nauwkeurig te meten. Ik heb altijd deze opstelling gebruikt waardoor de door mij uitgevoerde metingen erg nauwkeurig zijn.

    3) Een andere methode is om tussen de aandrijfmotor en de generator een koppelas te plaatsen. Dit is een as waarop rekstrookje gelijmd zijn en het signaal dat die afgeven wordt middels sleepringen afgevoerd. Een nadeel van koppelassen is dat ze duur zijn en dat ze eigenlijk voor elke meetserie geijkt moeten worden. Ik heb op deze manier tijdens mijn praktisch jaar van de HTS ooit hydromotoren doorgemeten.

    Het is dus bijna niet te doen om thuis iets te bouwen waarmee je grote generatoren zelf goed door kunt meten. Je kunt wel gemakkelijk meten wat er elektrisch uit komt als je de generator met een variabel toerental kunt aandrijven. Voor het bepalen van het rendement en voor het bepalen van de Pmech-n kromme die je nodig hebt om de matching met de windmolenrotor te controleren, moet je echter het koppel meten.

    Een ander probleem is het aanbrengen van de juiste belasting voor de generator. Je kunt daarvoor een echte accu nemen maar de spanning en de stroom zullen dan afhangen van de capaciteit en de laadtoestand van de accu. Ik gebruik altijd een spanningsregelaar en dump load van één van mijn windmolens die ik afregel op de gemiddelde laadspanning die ongeveer 26 V is voor een 24 V accu. Het voordeel daarvan is dat je alleen de stroom hoeft te meten omdat de spanning constant blijft. Je kunt ook regelbare weerstanden als belasting gebruiken maar dan moet je bij elk toerental de weerstand zodanig veranderen dat je weer op die spanning van 26 V uitkomt.

    Wat bij een PM-generator waar de windmolenrotor direct op gemonteerd wordt ook belangrijk is, dat is de sterkte van de as. Een vuistregel is dat de asdiameter 1 % van de rotordiameter moet zijn maar of dit voldoende is hangt af van de beveiligng van de windmolen en van de asconstructie. Al mijn windmolens hebben een beveiliging waarbij het maximum rotortoerental en het maximum kruitoerenetal goed begrensd wordt. Daardoor wordt het gyroscopisch moment begrensd en dit moment geeft de belangrijkste buigbelasting in de as. Ik durf daarom nog wel rotordiameters toe te passen die nog wat groter zijn dan volgt uit de vuistformule. De assen van mij generatoren zijn voorzien van een konus en hebben geen spiebaan waardoor er geen kerfweking in de as optreedt. Assen met een cilindrisch astap hebben vaak een slijpuitloopgroef en dat geeft een aanzienlijk verzwakking van de as.

    Je moet maar zien wat je met deze aanbevelingen doet. Ik vind het leuk dat je probeert om PM-generatoren te bedenken die bruikbaar zijn in combinatie met windmolens maar zonder ze goed door te meten wordt de matching met de rotor iets van try and error. Je kan zo wel op iets uitkomen dat aardig werkt maar je kunt de zaak niet van te voren optimaliseren. Er zijn behoorlijk wat windmolens in de handel waar niets klopt van de matching of die pas bij een veel te hoge windsnelheid aanlopen.

  • Brian

    Beste Adriaan,

    bedankt voor de vele info (tu) ik ga hier zeker wat mee doen!

    ik heb een foto van een 3 Phase stator van mijn generator op mijn site gezet.

    wat is uw impressie hiervan? :S

    als u betere foto's wilt kan ik ze naar u mailen.

    Brian

    www.energy-creator.com

  • Adriaan Kragten

    Ik begrijp toch eigenlijk niet wat ik zie als ik naar de foto kijk. Ik heb een paar vragen.

    Geef je het ontwerp vrij of kom ik alleen te weten hoe het zit als ik iets bij je bestel? En als ik dat doe moet ik het dan voor een ander geheim houden?

    Heb je een doorsnede tekening waarop duidelijk wordt hoe de zaak in elkaar zit?

    Wat is de bouwvorm van de generator? Zit de stator aan de buitenkant en draait het PM-anker er binnenin of zit het net andersom? Het kan beiden maar de stator aan de buitenkant is het meest gangbaar.

    Je zegt dat de foto de stator weergeeft. Zie ik dan alleen het koper van de wikkelingen of zijn de wikkelingen ook nog ergens omheen gewikkeld?

    Is de wikkeling een 3-fasen wikkeling die gelijk gericht wordt?

    Ik neem aan dat de stator in een huis zit. Gaat het magnetisch veld dat uit het anker komt dan ook nog door het huis of gebruik je alleen het vrije magneetveld dat uit de ankerpolen komt?

    Hoe veel polen heeft het anker?

  • Brian

    Beste Aderiaan

    Het is mijn bedoeling dat iedereen op deze wereld die graag doormidden van een zelfgebouwde windmolen of watermolen zijn eigen energie wil opwekken, daar ook een goede generator bij kan maken!

    Ik geef mijn idee inderdaad vrij!!

    Iedereen die mijn ontwerp wil gebruiken mag dat doen zo veel hij of zij wil.

    FREE ENERGY FOR ALL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!>:D<

    Ik heb wel patentrechten van andere dingen in mijn la liggen maar die liggen alleen maar weg te stoffen, ga ik over een tijdje ook op youtube zetten ( open sourge ) heeft alleen niks met energie te maken.

    Jaren lang heen en weer rijden en vergaderen voordat iets in productie is heb ik geen meer zin in!8-)

    Gewoon op dvd zetten en aan iedereen verkopen is beter.(tu)

    Mijn 1e DVD heb ik verkocht aan iemand in Bahrein en de 2e aan iemand in Canada, is toch veel beter dan al dat gelul van die grote bedrijven!!(:P)

    De DVD is handig als u hem wil maken voor weinig geld en binnen 1 dag!

    Als u de windmolens in de Noordzee er mee uit wil rusten zou ik beter materialen kiezen. ;)

    Mijn generatoren bestaan: uit Hout, Polyester, PVC buis, wikkeldraad en Neodymium magneten.

    De bouw van mijn generators gaat als volgt: de stator wikkeling is in 1 stuk gewikkeld om een pvc buis in een bepaalde configuratie met de magneten in het anker? Dat draait in die buis.

    Als ik een 3 Phase generator maak wikkel ik dus met 3 haspels wikkeldraad te gelijk.

    Maar oom een perfecte verdeling te krijgen zodat de magneten continue 100% in actie zijn met het koperdraad maak ik alleen nog maar dubbel gewikkelde 3 Phase generators.

    Dit zijn Generator-3 en de Micro generators in mijn film.

    Klinkt heel moeilijk maar ik heb ook een manier bedacht dat het heel makkelijk is te maken voor iedereen.

    Als u precies wilt weten hoe zou u inderdaad de film moeten bestellen voor 35 dollar :D

    Als u mijn wikkeling wil testen op de TU wil ik dat wel graag zien!

    Als u de windmolen in de Noordzee er me uit gaat rusten wil ik graag een rondleiding. lol

    Er is een Review over mijn DVD te zien op www.zeropointfuel.com

    Mocht u meer vragen hebben kunt u mij ook mailen Brian@energy-creator.com

    alvast een Mooi, happy en gezond 2012 toegewenst.:)-D

    Groet,

    Brian

    www.energy-creator.com

  • Adriaan Kragten

    Beste Brian

    Mijn PM-generatoren, zoals die in rapport KD 341 beschreven worden, zijn zeer goed omdat ze een hoog koppelniveau hebben en geen rimpel op het kleefkoppel. Ze zijn echter behoorlijk duur wat komt omdat er een motorhuis van een Nederlandse leverancier voor gebruikt wordt, omdat er dikke dure neodymium magneten in zitten, omdat het anker lastig te maken is en omdat de originele motoras niet gebruikt wordt. In samenwerking met een India's bedrijf ben ik nu al ruim twee jaar bezig om iets te ontwikkelen dat veel goedkoper is maar dat ook uitgaat van een standaard kortsluitankermotor. Deze motoren kosten in India maar ongeveer 1/5 van wat je in Nederland voor een gelijke bouwgrootte betaalt. Bij de nieuwe ankerconstructie die ik voor deze PM-generator toepas, kan de originele motoras gebruikt worden. De magneten zijn dunner en de machinale bewerking van het anker is eenvoudiger. Het grootste probleem is echter het voorkomen van een te grote rimpel op het kleefkoppel. Pas bij het derde prototype lukte het om de rimpel naar een redelijk niveau terug te brengen zonder dat de generator te zwak werd. Momenteel wordt er in India een prototype van de gehele molen gebouwd en daarmee moet blijken of de zaak bij een acceptable windsnelheid wil starten. Het kan zijn dat dat toch niet het geval is en dan moet ik weer wat anders verzinnen of het hele project laten zitten. Ik heb dit nieuwe generatorontwerp nog niet vrijgegeven want ik wil eerst bewijzen dat het werkt in combinatie met een bepaalde windmolenrotor.

    Ik ben ook bezig geweest met ideeën waarbij er geen ijzer in de spoelen zit en waardoor er dus ook geen kleefkoppel is. Die ideeën waren gebaseerd op de axial flux generator zoals die o. a. wordt toegepast door Hugh Piggott. Ik gebruik echter maar één schijf met magneten waardoor de generator eenvoudiger is. Ik heb er wel een paar rapporten over geschreven maar het idee niet in praktijk gebracht omdat je bij een dergelijke generator alles zelf moet maken en dat is toch veel meer werk dan wanneer je uit kunt gaan van een standaard motor.

    Ik heb nog eens na zitten denken over jouw generator en ik dacht te weten hoe hij werkt. Ik heb vanochtend een beschrijving gemaakt van een PM-generator die een stator heeft waar geen ijzer in zit maar waarbij wordt uitgegaan van een standaard kortsluitankermotor waarvan het totale statorblikpakket verwijderd is en waarvan het kortsluitanker vervangen wordt door een PM-anker. Ik heb net de beschrijving van jouw generator gelezen in jouw laatste mail maar het lijkt er op dat jij het toch weer anders doet. Maar je hebt me in ieder geval gestimuleerd om er weer eens op een andere manier tegenaan te kijken. Ik zal je video bestellen want ik wil toch wel weten hoe je het doet en voor € 35 kun je nu toch ook weer geen buil vallen.

  • Brian

    Beste Aderiaan

    Allereerst wil ik zeggen dat ik het fantastisch vind en grote een eer dat iemand met zoveel technische kennis en passie voor PMG Generatoren benieuwd is naar mijn ontwerp! :)

    Mooi om te horen dat u ook op zoek bent naar goedkopere manieren om PMG Generatoren te kunnen maken.(tu)

    Graag stuur ik u een DVD van Energy-Creator om u misschien in u zoektocht van dienst te kunnen zijn.:S

    Zou het wel leuk vinden als u een review over mijn dvd zou plaatsen op deze site?

    Een mooi begin van 2012 :)-D

    Groeten

    Brian

    www.energy-creator.com

  • Adriaan Kragten

    Inmiddels heb ik de dvd van Brian ontvangen en bekeken. Het is een knap stuk werk en er wordt in detail op aangegeven hoe de diverse generatoren in elkaar zitten en hoe ze gemaakt kunnen worden. De dvd is zijn geld zonder meer waard voor mensen die zelf generatoren willen bouwen met eenvoudige materialen en werktuigen. Ik denk wel dat de generatoren nog behoorlijk verbeterd kunnen worden en mijn ideeën daarover heb ik schriftelijk aan Brian toegestuurd. Het komt er op neer dat het veld versterkt kan worden en dat de wikkeling zodanig veranderd kan worden dat de generator bij een bepaald toerental en een bepaald aantal windingen een hogere spanning kan leveren en dat er daardoor ook een hoger vermogen uit te halen is. Dit forum is niet de plaats om in detail in te gaan op mijn commentaar. Brian moet maar zien of hij de generatoren al of niet wil aanpassen. Zelfs zonder aanpassing hebben ze een bepaald toepassingsgebied voor kleine windmolens maar men zal wel het nodige van het ontwerpen van rotoren af moet weten om voor elke generator de optimale rotor te kunnen ontwerpen.

    Brian heeft mij gestimuleerd om zelf ook eens over het idee van een radial flux generator na te denken waarbij er geen ijzer in de stator zit. Ik ben daar momenteel het rapport KD 480 over aan het schrijven en als dat klaar is komt het als gratis te downloaden rapport op mijn pagina op de website van Bidnetwork te staan. Op veel punten doe ik het toch heel anders dan Brian. Ik zal op dit forum vermelden wanneer het rapport beschikbaar is.