Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vermogen wieken?

  • gerrit

    Hoi allemaal,

    De wieken van mijn 5kW molen leveren teveel vermogen.

    Even uitleggen,in de molen zit een 5kW PMG generator deze leverd wisselspanning deze wordt gelijkgericht en via 3 omvormers gekoppeld aan het net.

    De wieken zouden volgens specificatie 5kW leveren bij 10m/sec maar dit leveren ze al bij 6m/sec. Alleen staat er geen toerental bij, het maximale toerental van de wieken is 280rpm. Nu zet ik de molen uit de wind boven de 200rpm of bij een windsnelheid > 6m/sec, maar hierdoor mis ik veel energie en wanneer moet ik weer terug in de wind? Het gaat vaak om rukwinden maar het uit de wind ztten gaat langzaam en ikkan niet de heledag links en rechtsom draaien. De leverancier van de wieken zegt dat ik de hoek van de wieken 3 graden moet veranderen en dan gewoon uit proberen. De wieken zitten elk met 6 bouten op een vlakke plaat geschroefd. Het gaat om wieken van 3m lengte de totale doorsnede is 6,4 m. Nu wil ik de wieken zo verstellen dat de scherpe kant dichter bij de mast komt, dus de achterkant van de wiek gezien vanuit de draairichting.

    Nu hoor ik van de een dat er dan juist meer vermogen uitkomt en de ander zegt dat er bij een hoger toerental minder vermogen uitkomt?? Met de molen wil ik graag tussen de 150 en 200rpm draaien dan is er vrijwel geen geluid en 200 rpm is 5kW volgens de generator specificatie. Deze mag niet meer dan 10A leveren bij 200rpm is dit 500V dc. In de omvormers kan ik een curve zetten spanning uitgangs vermogen maar eerst moeten de wieken minder opbrengen. Wie heeft hier ervaring mee??

    Bij komend probleem de wieken en generator met omvormers heb ik in China gekocht, maar het ziet er allemaal keurig uit, ik kan alleen niet even gaan buurten.

    vgr. Gerrit

  • Tjeerd van der Bij

    Heeft de molen geen furl systeem?

    Wat zijn de specificaties van deze windgenerator en 3 inverters?

    Merk: windturbine en inverter, overspannings beveiliging, dumpload enz?

    Heb je ook foto's?