Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

investeren

  • huisje

    wie kan mij vertellen of investeren in windenergie een goede zaak is

    met name raedthuys&partners ik heb er niet veel verstand van met vriendelijke groet huisje

  • Ate

    Voor alle investeringen geldt dat er risico's aan vast zitten. Het alternatief is een kapitaal veilig op de bank zetten en een lage rente maken. Puur financieel gezien levert dat een betrekkelijk laag rendement op met weinig risico's

    Duurzame energieopwekking levert energie op die voor wat betreft de kostprijs ( kapitaal en exploitatiekosten ) duurder is dan energie die is opgewekt uit olie of gas.

    Om investeren in duurzame energie aantrekkelijker te maken zijn er stimuleringsregelingen bedacht. Door deze regelingen wordt investeren in duurzame energie aantrekkelijk. Windenergie is tot nu toe de goedkoopste vorm van opwekken van duurzame energie.

    Raedthuys is een projectontwikkelaar die voor investeerders projecten opzet waarin kan worden geparticipeerd.. Men heeft zich heel goed verdiept in alle stimuleringsregelingen en fiscaal recht, zodanig zelfs dat ze in een project stimuleringsregelingen maximaal kunnen benutten. Hierdoor ontstaan aantrekkelijke rendementen.

    Onlangs is Raedthuys en partners in opspraak geraakt door het toepasen van een ‘fiscale truc’, waarbij het ene dochterbedrijf van Raedthuys windmolens door verkocht voor 2 x de prijs aan een ander dochterbedrijf om zo een hogere subsidie te krijgen. De regering heeft de wet op dit punt aangepast, en er is geen vervolging ingesteld.

    In het rendement van investeren in windenergie zit een component die gevormd wordt door de stimuleringsregelingen. Deze regelingen worden veelal per jaar vastgesteld of aangepast. Dat maakt deze component tot een niet erg stabiele factor. De afgelopen jaren heeft de overheid getoond op dit gebied erg wispelturig te zijn.

    Moderne windmolens worden steeds groter en beter en produceren hun energie tegen een steeds lager wordende kostprijs. Daarnaast wordt de prijs van energie steeds hoger. Als deze trends door blijven zetten verwachten deskundigen dat windenergie binnen niet al te lange termijn kan concurreren met ‘gewone’ energie.

    Uit het gezichtspunt van milieu is investeren in duurzame energie een heel goede zaak, immers iedere kg CO2 uitstoot die vermeden wordt is winst.

    Het is dus uiteindelijk afhankelijk van je verwachtingen en te lopen risico's of het interessant is te investeren in windenergie.

    Ate.

  • Jaap

    In Denemarken zijn ze de windmolens aan het afbreken ,omdat ze meer geld kosten dan ze opleveren .Een paar weken geleden zat ik naar het t.v. programma Netwerk te kijken ,daar hadden ze een paar Deense deskundigen aan het woord ,die lieten zien wat het kost om zo'n windmolenpark aan de praat te houden ,nou als ik het dan voor het zeggen zou hebben in Den Haag ,dan kwam er niet een windmolen in Nederland te staan .Ze willen ze nu in zee gaan plaatsen ,maar dat kost nog veel meer (onderhoud )

    is dan helemaal een dure zaak natuurlijk. Nou denken de meeste mensen wel dat er op zee altijd wind is ,maar dat is helemaal niet zo . er zijn weken dat er geen zuchtje wind is ,dat is mijn ervaring en ik mag toch wel van ervaring spreken .want ik ben bijna veertig jaar zeeman geweest.

    grts J v Duinhuisje schreef:

    >

    > wie kan mij vertellen of investeren in windenergie een goede

    > zaak is

    > met name raedthuys&partners ik heb er niet veel verstand van

    > met vriendelijke groet huisje

  • jb

    Zucht,

    In Denemarken, Duitsland en ook in Nederland worden windturbines afgebroken om vervangen te worden door nieuwere examplaren die op dezelfde plek meer energie opwekken. De ontwikkelingen in de windenergie gaan namelijk ontzettend snel. Het is zoiets als je 486 computer vervangen door een pentium4 computer.

    De Netwerk uitzending was niet bepaald objectief en liet de echte deskundigen niet aan het woord.

    Natuurlijk waait het niet altijd. Maar gewone centrales vallen ook regelmatig uit (kolencentrales bijv. zijn ca 70% van de tijd beschikbaar). En niet te vergeten varieert de elektriciteitsvraag enorm. Kortom het systeem is er op gebouwd om met variabiliteit om te gaan. Echte deskundigen zijn het er daarom over eens dat je zonder grote investeringen in bakc-up capaciteit 20% windelektricteit kan inpassen.

    Om voorbij deze grens te komen kun je bijv. kabels naar Noorwegen leggen om de waterkrachtcentrales daar als opslag te gebruiken. Er is nu al zo'n kabel gepland om 's nachts goedkope kolenstroom naar Noorwegen te transporteren, en die overdag weer terug te halen. Dat kan natuurlijk net zo goed met elektriciteit uit wind.

    Wind elektriciteit kost nu 4 tot 8 eurocent/kWh tegenover 3 tot 5 ct /kWh voor conventioneel. Dus de beste windlokaties kunnen al concureren met convetnioneel. De kosten van windenergie dalen gestadig. De komende 5 jaar wordt een verdere kostendaling van ca 30% verwacht.

    Verder geldt dat de conventionele en kerncentrales alle financieel afgeschreven zijn, zodat alleen de lopende kosten betaald hoeven te worden. Binnenkort moeten deze centrales vervangen worden en dan zul je een sprong in de kosten van conventionele elektriciteit zien. Ten slotte brengt elektriciteitsopwekking met kolen de maatschappij een schade van 3-4 eurocent/kWh toe. (www.externe.info). Dat zie je niet terug in de prijs.

    Windenergie op zee is inderdaad nog duurder dan op land. Maar de verwachting is dat door “learning by doing” de prijs gestadig zal dalen

    Als ik Jaap was zou ik me wat breder informeren voordat ik tot een oordeel kwam. Bijvoorbeeld door het het boekje “alles in de wind”. Zie link elders op dit forum.

    Jaap schreef:

    >

    >

    > In Denemarken zijn ze de windmolens aan het afbreken ,omdat

    > ze meer geld kosten dan ze opleveren .Een paar weken geleden

    > zat ik naar het t.v. programma Netwerk te kijken ,daar hadden

    > ze een paar Deense deskundigen aan het woord ,die lieten

    > zien wat het kost om zo'n windmolenpark aan de praat te

    > houden ,nou als ik het dan voor het zeggen zou hebben in Den

    > Haag ,dan kwam er niet een windmolen in Nederland te staan

    > .Ze willen ze nu in zee gaan plaatsen ,maar dat kost nog veel

    > meer (onderhoud )

    > is dan helemaal een dure zaak natuurlijk. Nou denken de

    > meeste mensen wel dat er op zee altijd wind is ,maar dat is

    > helemaal niet zo . er zijn weken dat er geen zuchtje wind is

    > ,dat is mijn ervaring en ik mag toch wel van ervaring spreken

    > .want ik ben bijna veertig jaar zeeman geweest.

  • paul

    alleen als je investeert in een kleine self sufficient opzet , niet net gekoppeld , voor eigen gebruik loont het . In Nederland is dit vrijwel onmogelijk .

  • Martien Pieters

    Dag huisje,

    Je vraagt of het interessant is om te investeren in een windmolen. In veel gevallen kan dat zeer interessant zijn, mits je inderdaad de stroom zelf of met een paar andere gebruikers kunt delen. Voor een rijtjeshuis lijkt het me niet mogelijk dat de welstandscommissie van de gemeente je een vergunning geeft. Voor vrijstaande gebouwen ligt dat anders.

    Afhankelijk van de plaats in Nederland en de hoogte waarop je een windmolen zou willen plaatsen (op een plat dak), kan ik je de opbrengst van een Turby berekenen. Wel moeten er dan een aantal aannames gemaakt worden over opstuwing van wind rond het gebouw en vrijheid van obstakels rond je gebouw. Hiervoor heb ik de eerste twee cijfers van je postcode nodig. Het model is aan de TU-Delft door de windgroep ontwikkeld en de Turby op het proefveld geeft een iets beter rendement dan de testseries in de TU windtunnel!

    De laatste berekening die ik heb gedaan gaf overigens voor Voorschoten, opstelhoogte 30 m een rendement van ruim 7600 kWh op jaarbasis. Als voor de investering (verbetering van een woning/flat) een hypotheekaftrek verkregen kan worden kom je op een zeer lage terugverdientijd van ruim onder de 5 jaar.

    Zit je te hoog op een te goede plek (Brandaris op Terschelling) dan loopt het rendement weer terug omdat de Turby veel harder kan draaien dan de wind waait en dan wordt de turbine softwarematig tot stilstand gebracht.

    Ruwweg kan gesteld worden dat in een gebied tot 20 km uit de kust een goed rendement te verwachten is bij een opstelhoogte van 20 meter of meer.

    Haarlemmermeer levert bijvoorbeeld opstelhoogte 17 m: 5533 kWh. Op een hoogte van 25 m, opbrengst: 6728 kWh gemiddeld.

    Kosten Turby: circa € 19.000 incl. BTW en alles. Na 10 jaar heb je op je investering: € 6.000,- terugverdiend, na 20 jaar: € 21.685,-

    De aangenomen energieprijsstijging is 5% per jaar, en dat lijkt mij zeker niet veel gezien de recente stijgingen, eind 2004 en de deplorabele positie van onze olievoorraden.

    Vriendelijke groet, Martien Pieters

  • Ate

    Martien,

    Goed dat er wat meer informatie komt over de verschillende kleinschalige molens. Als ik het goed heb zijn de afmetingen van de Turby 2.4 m x 1.5 m, dit geeft een ‘rotoroppervlak’ van 3.6 m2

    Een opbrengst van 7600 kwh betekent dan een opbrengst van 2111 kwh / m2 rotoroppervlak.

    Als het waar is dan is dat een prachtige opbrengst, maar daar geloof ik helemaal niets van. Maar ik laat me natuurlijk graag overtuigen door gemeten opbrengsten. Die heb ik echter nog niet gezien.

    Je noemt een ‘rendement’ van ruim 7600 kwh. Dat is niet een echt wetenschappelijke aanduiding als je het mij vraagt. Rendement geeft een verhouding aan, en is dus een dimensieloze aanduiding.

    Overigens ben ik een warm voorstander van de toepassing van kleinschalige windenergie.

    Je noemt dat de Turby veel harder kan draaien dan de wind waait, maar dat is volgens mij per definitie zo bij een molen die volgens het ‘lift’ principe draait.

    De financiering via de hypotheek op het eigen huis vind ik wel een aardige gedachte om de financieringskosten wat te drukken. Dat zou eens nader moeten worden doorgerekend.

    Misschien leest er wel een deskundige op dat gebied mee om daar wat over te zeggen.

    Ate.

  • Martien Pieters

    Hoi Ate,

    Ok, ik ben met je eens dat ik het over het rendement had, waar ik de opbrengst bedoelde. Ook de opbrengstmodellen spreken uiteraard niet van rendement. In mijn calculatie vervang ik rendement door opbrengst. De opbrengst haal ik uit de powercurve van de Turby (uit het TU Delft windtunnelmodel) voor genoemde postcode. Inderdaad kan een lift model een theoretisch max opbrengst halen van 59%, waar een weerstandsturbine (Savonius) een maximum opbrengst kan halen van 19%.

    Deze opbrengst wordt gehaald bij een gem windsnelheid van 5,8 m/s, niet ongebruikelijk op een hoogte van 30 m + 5 m mast.

    Dick Sidler van Turby schrijft hierover:

    Het rendement van turbines:

    1 Turby is geen Darrieus; als het een Darrieus zou zijn was het rendement lager en het geluidsniveau hoger; ik kan dat simpel uitleggen.

    2 Een Savonius heeft een maximaal theoretisch rendement van 19 % ( Wet van Betz) Een liftrotor ( als Turby en als de snellopende horizontale as turbines ) heeft een maximaal theoretisch rendement van 59 %.

    3 Praktisch halen turbines ca. de helft van dat theoretische vermogen.

    Uiteindelijk komt het feitelijke rendement van Turby uit op rond 40%. Inderdaad een mooie opbrengst tenopzichte van conventionele turbines.

    Bijgaand nog een tabel die ik via een medewerker van het VROM-programma Duurzaam Bouwen heb ontvangen.

    naam type vermogen jaaropbrengst windsnelheid prijs

    exclusief plaatsen tenzij anders vermeld

    vertikale as turbines

    Turby VAT 2000 W 5.000 kWh tot 13 m/s € 11.500,-

    Windside WS 0,15C VAT 45 W 129 kWh 10 m/s € 2.550,-

    Windside WS 0,30C VAT 90 W 258 kWh 10 m/s € 3.355,-

    Windside WS 2.0B VAT 450 W 1720 kWh 10 m/s € 15.950,-

    Windside WS 4C VAT 900 W 3440 kWh 10 m/s € 21.750,-

    Windwall 1200 VAT 3 kW 2.000-6.000 kWh 12.5 m/s € 28.000,- (incl)

    Windwall 2000 VAT 10 kW 7.000-20.000 kWh 12.5 m/s € 56.500,- (incl)

    horizontale as turbines

    Fortis Espada (800) HAT 800 W 480 W 10 m/s € 1.940,-

    Fortis Passat (1400) HAT 1400 W 1.000 W 12 m/s € 2.651,-

    Fortis Montana (5000) HAT 5800 W 2.700 W 10 m/s € 7.435,-

    Fortis Aliza (10000) HAT 10.000 W 6.600 W 10 m/s € 22.200,-

    Fortis Yellow Sand HAT 200 W ? ? 8 m/s € ?

    300 W ? ? 8 m/s € ?

    500 W ? ? 9 m/s € ?

    Provane HAT 2,4 en 4 kW vanaf 4.000 kWh vanaf € 9.500,-

    nog in ontwikkeling

    Neoga (VAT) VAT 2 kW 2.500-3.500 kWh 5 m/s nog niet bekend

    Ik ben benieuwd naar eacties betreffende hypotheekaftrek op verbeteringen van je huis, box 1 als je een windmolen neemt. In Zeeland worden kleinschalige windmolens overigens al door de provicie en Delata energie financieel ondersteund.

    Vriendelijke groet,

    martien Pieters

  • Ate

    Martien,

    Ik ken de PV curve van de Turby niet, ik kan je berekening dan ook niet controleren.

    Er zijn mij ook geen praktijkgegevens bekend, dus ik moet het maar even doen met een ruwe schatting.

    Ik ga daarbij uit van een oppervlak van 3.6 m2 ( 2.4 x 1.5m), een rendement van 40% en een gemiddelde windsnelheid van 5.8 m/s. Ik weet dat de opbrengst niet zo simpel is te berekenen als 8760 x ( het vermogen bij 5.8 m/s) maar ik gebruik dit toch even als benadering. 7600 kwh in 8760 uur betekent een gemiddeld vermogen van 868 watt. Om uit een oppervlak van 3.6 m2 een vermogen te halen van 868 watt bij een rendement van 40% heb je een windsnelheid nodig van bijna 10 m/s. Dit lijkt mij niet realistisch, ondanks de stuwing die er misschien wordt verondersteld.

    Grote molens die op een hoogte draaien van 40 meter en meer op een goede locatie halen opbrengsten van boven 1000 kwh/m2 rotor oppervlak. Een opbrengst van meer dan 2000 kwh/m2 met een kleine molen is ook vanuit dit gezichtspunt bezien niet realistisch.

    Maar nogmaals, ik laat me graag overtuigen met gemeten resultaten. Ik heb begrepen dat er inmiddels enkele Turby’s zijn geplaatst, die kunnen dan vrij eenvoudig jouw of mijn bewering bevestigen.

    Een Turby die een m2 opbrengst haalt van het dubbele van die van een grote molen was volgens mij al lang aanleiding geweest voor publiciteit, en die is er volgens mij niet geweest.

    De tabel van VROM bevat oude gegevens die bovendien afkomstig zijn uit folders.

    In de provincie Groningen, waar ik woon, worden kleinschalige molens voor zover ik weet niet ondersteund.

    Ate.

  • Martien Pieters

    Een paar aantekeningen:

    1. Op het gebouw van de gasunie in Groningen wordt nu een Turby geplaatst.

    2. Voor windmolens van het liftpricipe werkt het oppervlak van de molen op een totaal andere manier dan die van een windweerstandsmethode. Vergelijk het met het verschil tussen een surfplank en een normale zielboot. Bij een zeilboot heb je de wind die een mast van de wind afblaast, dan heb je een component die de boot vooruitblaast en een component die de boot naar beneden drukt. Bij een surfplan trek je de mast in de wind, daarin tilt de wind de plank uit het water (maakt hem lichter) en een component die hem vooruitblaast. Een lift turbine draait hierdoor veel harder dan een weerstand (Savonius) horizontale as windturbine.

    martien