Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

windmolen-particulier- 2,5 Kw continu

  • Adriaan Kragten

    Beste Gerrit

    Ik heb de site gevonden en bekeken wat er bij PMG's vermeld wordt. Zij bieden twee typen PM-generatoren aan, zo te zien van het type axial-flux. Mijn eerste indruk is dat het er heel aardig uit ziet. Echter, alleen van het kleinste 1 kW type worden karakteristieken gegeven. Er wordt alleen gegeven wat het elektrische vermogen is als functie van toerental en spanning maar niet het mechanische vermogen dat er in gaat. Als je de generator voor een eigen ontwerp rotor wilt gebruiken dan zal je dat toch moeten weten anders kun je de matching tussen rotor en generator niet controleren. De matching tussen rotor en generator wordt beschreven in mijn rapport KD 35. Voor het grote 2200 type worden helemaal geen karakteristieken gegeven waardoor je helemaal niets over de bruikbaarheid voor een bepaalde rotor kunt zeggen. Als je iets met deze generator wilt beginnen zul je hem zelf moeten doormeten of moeten proberen om meetgegevens van de fabrikant te verkrijgen.

    Als een PM-generator gebruikt wordt voor het opladen van accu's dan blijft de laadspanning bijna constant maar neemt de stroom sterk toe met het toerental. De koperverliezen nemen daardoor ook sterk toe. De rendementskromme begint bij het toerental n1 waarbij de open accuspanning geleverd wordt, stijgt daarna zeer snel en heeft een maximum bij een toerental van ongeveer 4/3 n1. Daarna zakt de rendementskromme weer sterk waardoor bij hoge stromen veel warmte opgewekt wordt en waardoor de generator erg heet kan worden als hij niet goed gekoeld wordt. De geleverde generatoren zijn niet voorzien van koelribben en ik verwacht dat het toelaatbare maximum toerental daardoor niet meer dan een factor 2 hoger zal zijn dan n1. De molen zal in ieder geval van een beveiliging voorzien moeten zijn die het opgewekte vermogen en het maximum toerental bij hoge windsnelheden beperkt.

    Ik heb zelf heel wat PM-generatoren doorgemeten en al mijn meetrapporten zijn openbaar (maar niet gratis). In rapport KD 78 worden generatormetingen voor een groot aantal verschillende meetcondities beschreven zoals constante spanning, constante stroom en constante weerstand van de belasting. Als je dit rapport bestudeert weet je heel goed wat je van een PM-generator kunt verwachten. Info over mijn rapporten is te vinden op www.bidnetwork.org/person-42169-en.html

  • Ronald1

    L.S.

    Het was in 1986 dat ik op de Vinkenveenseplassen een motorboot tegen kwam met een axiaal molentje op een buis van 1 m gemonteerd op het achterdek..

    Het, leek op een schoepen ventilatie trommel met een doorsnede van 150 mm rond en plm. 350 mm. hoog, daaronder zat een generator van ongeveer 30 mm dik (uiteraar rond 14 -15 cm)

    Ik vroeg destijds die man wat het was (u raad het al) en zei “een accu druppelaar” dat ding draaid bij elk suggie wind, had nooit leege accu's en was in Engeland gebouwd, en een jaar later weer uit de handel genomen.

    Ik heb er jaren naar uit gekeken of ik het elders kon vinden (ben zelf naar een ventilatoren fabriek in Hilvarenbeek geweest of ze zoeiet inelkaar konden vlansen. Maar ging niet door door pers. omstandigheden.

    Lang verhaal kort; mijn bootje verkocht en nu een bootje van mijn kinderen gehad en ik driftig uit het geheugen puttend en afvraag; er moet toch ergens zo een ding nog in de handel zijn ?

    Wie kent dit type en/of kan je dat zelf bouwen. ?

    Hoop iets te mogen vernemen.

    Mvg. R

  • ahmed

    i want price and specifications